FAQ

FAQ/UKK

Usein kysytyt kysymykset

Miksi en ole saanut tilausvahvistusta?
Mikäli et ole saanut tilausvahvistusta sähköpostiisi ilmoittamassasi sähköpostiosoitteessa voi olla kirjoitusvirhe. Voit tarkistaa asian olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme (info@valaisinmestari.fi) v
Kannattaa myös tarkistaa, että viesti ei ole ohjautunut sähköpostisi roskapostikansioon.

Kun olen ostanut tuotteen, milloin summa lähtee pankkitililtäni?
Summa veloitetaan vasta silloin kun tilaus on lähtenyt varastoltamme mutta varaus summalle tehdään siinä vaiheessa kun teet tilauksen verkkomyymälässämme.


Onko Valaisinmestarilla fyysistä liikettä?
Kyllä on, upea myymälämme (showroom) sijaitsee Ringkøbingissä, Tanskassa.


Kuinka toimin rikkinäisen tuotteen kanssa?
Mikäli havaitset vastaanottamassasi tuotteessa virheen, voit tehdä reklamaation tilausrobotti Edisonin lähettämän linkin kautta. Voit aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme info@valaisinmestari.fi


Kuinka käytän alennuskoodia?

1. Lisää tuote/tuotteet ostoskoriisi

2. Siirry ostoskoriisi sivun oikeasta yläkulmasta

3. Vaiheesta 1 löydät kohdan, johon lisätään alennuskoodi/lahjakortti

4. Klikkaa “päivitä”, jotta alennuskoodi aktivoituu.

Näet tämän alla olevalta videolta

TILAAMINEN

Miten tilaan tuotteita?
Verkkokaupasta ostaminen vaihe vaiheelta:

1.Lisää ostoskoriin - Kun olet löytäneet haluamasi tuotteen, voit lisätä ostoskoriin klikkaamalla kuvaketta: ”LISÄÄ OSTOSKORIIN”.

2. Ostoskorin tilanteen voit katsoa klikkaamalla sivun oikeasta yläkulmasta kuvaketta: ”OSTOSKORI”. Ostoskorissa näet kaikki valitsemasi tuotteet, voit halutessasi muokata määriä, poistaa jonkin tuotteen ja nähdä kokonaissumman. Voit  myös lisätä mahdollisen alennus- tai lahjakortti-koodin.

3. Voit siirtyä ostoskorista jatkamaan ostoksia klikkaamalla "JATKA OSTOKSIA" tai siirtyä tilaamaan klikkaamalla "LISÄÄ OSOITE" jossa voit täyttää osoite- ja toimitustietosi. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia. Lisäämällä ruksin "Lisää minut uutiskirjelistalle" tilaat uutiskirjeemme. Ennen kuin voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen tulee kaikki tähdellä merkityt kentät olla täytettynä, sekä "Kaupan ehdot" hyväksyttynä. Voit lukea ehdot klikkaamalla  linkkiä.

4.  Seuraavaan vaiheeseen pääset klikkaamalla "VALITSE MAKSUTAPA".

5. Viimeiseen vaiheeseeen pääset klikkaamalla "SIIRRY MAKSUTAPAHTUMAAN". Jos käytät maksukorttia, täytä pyydetyt  ja tarvittavat tiedot. Kun maksu on suoritettu ohjelma siirtää sinut automaattisesti  tilausvahvistukseen.


Miten löydän mitä etsin?
Sivun keskeltä ylhäältä löydät haku-kentän, jota käyttämällä voit etsiä tuotteita. Voit myös käyttää menuvalikkoamme valitsemalla Valaisimet-osion. Lisäksi voit valita eri suodattimia (sivun vasemmalla puolen), esimerkiksi väri, brändi,  materiaali jne.


Voinko tilata postitse tai faksilla?
Et voi tilata postitse tai faxilla turvallisuussyistä. Tilaus tulee tehdä verkkomyymälässämme verkkosivujen kautta. Mikäli tarvitset / haluat ohjausta tilauksen tekemiseen, autamme mielellämme.  Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

MAKSAMINEN

Voinko maksaa ostokseni tuotteiden vastaanottamisen jälkeen?
Valitettavasti tuotteiden maksaminen niiden vastaanottamisen jälkeen ei ole mahdollista. Valitsemalla maksuvaihtoehtoehdoksi Klarnan, voit saada enemmän maksuaikaa tuotteelle. Sopimus on asiakkaamme ja Klarnan välinen.

Onko verkkokaupassa maksukortilla maksaminen turvallista?
Käytämme erittäin turvallisista maksujärjestelmää (NETS). Maksut suoritetaan DIBS maksupalvelimella PBS:n kautta. Maksukortin tiedot ovat suojattuja ja salattuja, kun ne lähetetään DIBS: lle. Me emme ole tietoisia antamistasi tiedoista, meilel tulee vain ilmoitus siitä onko maksutapahtuma hyväksytty.


Siirtyykö rahat tililtäni heti kun olen tehnyt tilaukseni?
Kun teet tilauksen tilillesi/kortillesi  tehdään varaus mutta summa veloitetaan vasta silloin kun tuote lähetetään varastoltamme.



TOIMITUKSET

Miten tilaukset toimitetaan?
Toimitamme tilaukset GLS:n, DSV:n ja Postin välityksellä. Yli 100 € tilauksissa toimitus on maksuton.


Kuinka kauan toimitus kestää?
Arvioitu toimitusaika varastoltamme on normaalisti 3-5 arkipäivää.


Onko mahdollista lähettää tilaamani tuotteet muuhun kuin kotiosoitteeseeni ja voinko myöhemmin muuttaa toimitusosoitetta??
Kyllä, voit valita toimitusosoitteen tilausvaiheessa ja muuttaa sitä itse myöhemminkin tarvittaessa Edisonin lähettämässä tilausstauksessa siinä tapauksessa kun tilausta ei ole vielä lähetetty meiltä.


Mitä tapahtuu jos tilaukseni katoaa toimituksessa?
Jos ette ole vastaanottaneet tilaustanne 10 työpäivän sisällä seurantakoodin vastaanottamisesta, otattehan yhteyttä asiakaspalveluumme.
Asiakaspalvelumme selvittää paketin sijainnin. sähköpostitse: info@valaisinmestari.fi tai puhelimitse 020 787 1616


Mitä dokumentteja saan tilausvahvistukseksi?
Kun olet vahvistanut tilauksesi, saat automaattisesti tilausvahvistuksen sähköpostitse.  Säilyttä tai tulosta tämä vahvistus, sillä se toimii samalla takuutodistuksena.


PALAUTUKSET & REKLAMOINTI

Mitä jos paketti tai sen siältö on vaurioitunut, kun vastaanotan tuotteen?i
Tilauksen sisältö tulee aina tarkastaa huolellisesti ja riittävässä valaistuksessa. Mikäli havaitset tuotteessa jonkun virheen, Sinun tulee olla meihin yhteydessä viiden (5) arkipäivän kuluessa toimituksen vastaanottamisesta. Mikäli huomaat ulkopakkauksessa vaurioita vastaanotettuasi paketin, se ei tarkoita välttämättä sitä, että pakettisi sisältö olisi vaurioitunut. Sinun tulee avata pakkaus ja tarkistaa sen sisältö huolellisesti mahdollisten vaurioiden tarkistamiseksi. Tällaisessa tapauksessa Sinulla on seuraavat vaihtoehdot:

1. Hyväksy toimitus maininnalla esimerkkinä "Pakkauksen kannessa/kulmassa on reikä”
2. Hylkää toimitus, jolloin se palautetaan lähettäjälle - eli meille.

Jos ulkoisen pakkauksen sisällä olevassa tuotteessa esiintyy näkyviä vaurioita, on erittäin tärkeää, että otat meihin yhteyttä 24 tunnin kuluessa toimituksesta.

Miten reklamoin?
Kaikkiin tuotteisiin pätee asiakkaan oikeus reklamoida tuotteessa esiintyvistä virheistä ja puutteista 24 kuukauden aikana. Reklamointioikeus ei päde vikoihin, virheisiin, naarmuihin tai kulumiin jotka ovat seurausta vääränlaisesta käytöstä, tuotteen huollon puutteesta tai tuotteen normaalista kulumasta. Voit tehdä reklamaation tilausstatus-linkistä.


Paljon saan palautuksessa rahaa takaisin?
Asiakas vastaa itse palautuksen toimituskustannuksista. Rahtikirjan voi ostaa verkkomyymälästämme. Mikäli kyseessä on reklamaatio, joka hyväksytään Valaisinmestari kustantaa palautuksesta aiheutuvat kulut.


Voinko palauttaa tilaamani tuotteen?
Sinulla on 100 päivän palautusoikeus Valaisinmestari.fi:ltä ostamiisi tuotteisiin, aika huomioidaan  tuotteen vastaanottamisesta. Palautuslomake tulee olla täytettynä ja mukana palautettavassa lähetyksessä. Palautuslomake on ladattavissa myös asiakaspalvelu valikosta.

Tuotteen tulee olla käyttämätön, asentamaton, myyntikuntoinen ja se tulee aina palauttaa kokonaisuudessaan (kaikki tuotteen osat ja mahdolliset lamput), puhtaana ja tuotteen alkuperäispakkauksessa. Siihen ei saa tehdä mitään merkintöjä ja vain kirkkaan pakkausteipin käyttäminen on sallittua. Väärin tai huolimattomasti pakattu tuote voi johtaa tuotteen vahingoittumiseen kuljetuksen aikana ja se voi johtaa palautuksen hylkäämiseen. Tästä syystä tulee varmistaa, että tuote on pakattu huolellisesti ja oikein. Palautettaessa tuotteita, tulee niiden olla alkuperäispakkauksissa, jotka tulee aina asettaa erilliseen ulkoiseen pakkaukseen (kuten ne oli pakattu Sinulle saapuessaankin).

Asiakas on vastuussa palautuksesta aiheutuvista kustannuksista sekä tuotteesta palautuksen aikana.

Pidätämme oikeuden olla hyväksymättä palautusta mikäli tuote on asennettu, tuotteessa on kulumajälkiä tai tuote on vahingoittunut.


Lisätietoja palauttamisesta täältä


Q: Kuinka asennan kattovalaisimen?
A: Lähtökohtaisesti jokainen kattovalaisin vaatii tukirautojen ruuvaamista kattoon ja asennus tapahtuu sokeripalalla kattopistotulpan sijaan. Jos asennus mietityttää, ota rohkeasti yhteys asiakaspalveluun.
Näin vaihdat/asennat valaisinpistotulpan

Kansainvälisten brändien valaisimisissa ei ole valaisinpistotulppia mutta sellaisen vaihtaminen/asentaminen on helppo ja kuluttajalle täysin sallittu sähkötyö.



Energiamerkinnät vuonna 2023:




Mitä eroa on vanhoilla ja uusilla vuoden 2023 energiamerkinnöillä?


Vanhoissa merkinnöissä käytettiin asteikkoa A++ (tehokkain) - E (tehottomin), joka perustui tuotteen energiankulutukseen kilowattitunteina tuhatta tuntia kohden. Uusissa merkinnöissä käytetään asteikkoa A:sta (tehokkain) G:hen (tehottomin), joka perustuu tuotteen energiatehokkuuteen lumenina wattia kohti2. Lumenilla mitataan valovirtaa eli sitä, kuinka paljon valoa tuote säteilee. Wattilla mitataan tehoa eli sitä, kuinka paljon energiaa tuote kuluttaa.

Uusissa merkinnöissä annetaan myös lisätietoja tuotteen valovirrasta, värilämpötilasta, pistorasiatyypistä ja energiankulutuksesta. Värilämpötila kuvaa valonlähteen väriä, joka voi olla lämmin (punertava), neutraali (valkoinen) tai viileä (sinertävä). Pistorasiatyyppi on tuotteen osa, joka sopii lamppuun tai valaisimeen.

Uusissa merkinnöissä on QR-koodi, jonka voi skannata älypuhelimella ja päästä Euroopan energiamerkinnän tuoterekisteriin (EPREL), josta löytyy yksityiskohtaisia tietoja kaikista Euroopan markkinoilla olevista malleista.

Uudet merkinnät koskevat kaikkia valonlähteitä, kuten hehkulamppuja tai LED-moduuleja/valaisimia, sekä ohjauslaitteita, joita tarvitaan valonlähteiden kytkemiseen sähköverkkoon. Vanhat merkinnät koskevat vain hehkulamppuja ja LED-lamppuja.


Miten vanhat energiamerkinnät muunnetaan uusiksi


Vanhojen energiamerkintöjen muuntaminen uusiksi ei ole kovin helppoa, koska niissä käytetään eri mittayksiköitä ja asteikkoja, mutta vanhojen energiamerkintöjen muuntamiseksi uusiksi sinun on tiedettävä tuotteen valovirta ja teho. Löydät nämä tiedot tuotteen pakkauksesta, vanhasta tarrasta tai EPREListä. Sinun on myös tiedettävä tuotteen valovirran uusi energiatehokkuusluokka, joka löytyy uudesta energiamerkinnästä tai tästä taulukosta.

- Kun sinulla on tuotteen valovirta ja teho, voit laskea tuotteen energiatehokkuuden lumenina wattia kohti jakamalla valovirran teholla. Jos esimerkiksi tuotteen valovirta on 800 lumenia ja teho 10 wattia, sen energiatehokkuus on 800/10 = 80 lumenia wattia kohti.

- Tämän jälkeen voit verrata tuotteen energiatehokkuutta tuotteen valovirran uuteen energiatehokkuusluokkaan. Jos esimerkiksi tuotteen valovirta on 800 lumenia, sen energiatehokkuuden on oltava vähintään 210 lumenia wattia kohti, jotta se kuuluisi luokkaan A, 120-210 lumenia wattia kohti, jotta se kuuluisi luokkaan B jne.

- Näin voit selvittää, mikä uusi energiamerkintä tuotteella olisi, jos tiedät vain vanhan merkinnän. Kannattaa kuitenkin muistaa, että uusissa energiamerkinnöissä on myös muita tietoja tuotteen ominaisuuksista, kuten värilämpötila, pistorasiatyyppi ja melutaso, joita ei löydy vanhoista energiamerkinnöistä.

Miten voin selvittää, onko tuote uusien energiamerkintäsääntöjen mukainen?


Voit selvittää, onko tuote uusien energiamerkintäsääntöjen mukainen, seuraavasti:

- Tarkista, onko tuotteessa uusi energiamerkintä, josta käy ilmi energiatehokkuusluokka A:sta G:hen sekä muita tietoja tuotteen ominaisuuksista.

- Skannaa energiamerkinnässä oleva QR-koodi älypuhelimellasi päästäksesi eurooppalaiseen energiamerkinnän tuoterekisteriin (EPREL), josta löydät yksityiskohtaisia tietoja tuotteen energiankulutuksesta, valovirrasta, värilämpötilasta, pistorasiatyypistä ja melutasosta.

- Vertaa tuotteen energiatehokkuutta lumenina wattia kohden tuotteen valovirran uuteen energiatehokkuusluokkaan. Lumen on valovirran mitta, eli kuinka paljon valoa tuote lähettää. Wattilla mitataan tehoa eli sitä, kuinka paljon energiaa tuote kuluttaa.

- Huomaa, että uusia energiamerkintäsääntöjä sovelletaan kaikkiin valonlähteisiin, kuten hehkulamppuihin tai LED-moduuleihin/valaisimiin, sekä ohjaimiin, joita tarvitaan valonlähteiden liittämiseksi verkkoon. Vanhat energiamerkintäsäännöt koskevat vain hehkulamppuja ja LED-lamppuja.