GUBI - Suunnittelijat
GUBIN SUUNNITTELIJATTanska on maailmankuulu pitkästä ja vaikuttavasta muotoiluperinnöstään, jossa GUBIn kaltainen muotoilutalo on tehnyt jälkensä. Tämä ei tietenkään tapahtunut helposti tai yksin, sillä vuodesta 1967 lähtien he ovat tehneet yhteistyötä sekä tunnustettujen suunnittelijoiden että nousevien lahjakkuuksien kanssa eri puolilta maailmaa, ja tuloksena on syntynyt huolellisesti valittu valikoima hienoja, korkealaatuisia huonekaluja. Nykyisen omistajan ja toimitusjohtajan Jacob Gubin vanhemmat perustivat GUBIn vuonna 1967 ja keskittyivät valmistamaan perheen omia design-huonekaluja. Nykyään yritys on kuitenkin tunnettu siitä, että se suunnittelee, luo ja lanseeraa ainutlaatuisia huonekaluja, valaisimia ja kodin tarvikkeita, jotka herättävät huomiota kaikkialla maailmassa. GUBIn tunnusomaiset kappaleet onnistuvat herättämään tunteita ja kertomaan merkityksellisiä tarinoita, jotka tekevät eri malleista ajattomia ja herttaisia. GUBI yhdistää menneisyyden unohdetut design-ikonit ja nykyajan klassikot ja luo visionäärisen malliston, joka ilmentää 100 vuoden historiaa ja jota myydään ympäri maailmaa. Vuosien varrella Jacob Gubi on onnistunut ylläpitämään yrityksen luovaa visiota tekemällä lukuisia yhteistyökuvioita kansallisten ja kansainvälisten suunnittelijoiden kanssa, jotka ovat yhdessä luoneet ja tuottaneet erilaisia esteettisiä, toimivia, kestäviä ja ennen kaikkea ainutlaatuisia malleja.
)
Mads Caprani
Tanskalainen valaisinsuunnittelija Mads Caprani aloitti suunnittelijan uransa Louis Poulsen palveluksessa, jossa hyödynnettiin hänen teknisiä taitojaan sähköinsinöörinä. Tässä tehtävässä hän teki yhteistyötä useiden lahjakkaiden ja tunnettujen suunnittelijoiden kanssa, kuten Arne Jacobsen, Poul Henningsen ja Verner Panton. Vuorovaikutus näiden visionäärien kanssa herätti Capranissa kiinnostuksen muotoilua kohtaan, mikä merkitsi hänen suuren lamppuyrityksensä perustamista, joka tuotti suurta maailmanlaajuista menestystä.
Vuonna 1967 Mads Capranin isä Micheli Caprani osti Rotaflex-lampputehtaan, johon Mads Caprani liittyi 10 vuotta myöhemmin tavoitteenaan tehdä oma jälkensä laskostetuilla lampunvarjostimilla, jotka olivat aikansa epätavallisia, mutta joista tuli nopeasti asiakkaiden suosikkeja. Vuonna 1979 Caprani itse otti yrityksen haltuunsa isältään ja muutti sen nimen Caprani Lightiksi, jolloin pienestä tanskalaisesta yrityksestä tuli suuri maailmanlaajuinen nimi, jolla oli toimipisteitä eri puolilla Eurooppaa sekä Chicagossa ja Wisconsinissa Yhdysvalloissa. Tämän sukupolvenvaihdoksen myötä hän muutti myös omaa painopistettään pelkistä lampunvarjostimista kokonaisten valaisimien suunnitteluun, aluksi puusta, sitten muista luonnonmateriaaleista, kuten metallista ja kivestä.
Kaikista Capranin valaisimista Timberline-lattiavalaisin on epäilemättä se, joka sekä täytti kaikki hänen valaisinsuunnitteluun liittyvät kunnianhimoiset tavoitteensa että varmisti hänen perintönsä. Timberline on ainutlaatuinen ja merkittävä muotoilu, jossa on ajaton ja klassinen estetiikka, joka luonnollisesti teki siitä välittömästi bestsellerin ja teki siitä tunnetun "Caprani-valaisimen" maailmanlaajuisesti. Caprani kuoli vuonna 2014 72-vuotiaana toteutettuaan unelmansa rakentaa yksi maailman suurimmista valaisinbrändeistä. Mutta tämä ei todellakaan ollut hänen tarinansa loppu. Capranin valaisinsuunnitelmat on löydetty uudelleen, ja vaikka Capranin yritys ei ole enää toiminnassa, kiinnostus Capranin suunnittelemia valaisimia kohtaan ei ole koskaan ollut suurempaa. Siksi maailmankuululle valaisinmerkille GUBIlle on suuri ilo tehdä yhteistyötä Mads Capranin perheen kanssa hänen ikonisten valaisimiensa palauttamiseksi, jotta hänen faninsa ympäri maailmaa voivat jälleen tuoda valoa elämäänsä ja kotiinsa. Tässä yhteydessä myös ikoninen Caprani-valaisin kokee renessanssin, kun Timberline-lattiavalaisin lanseerataan uudelleen. Valaisin on saatavana valkoisen muovin, koivun ja tammipuun hienona yhdistelmänä.
)
Bill Curry
1960- ja 70-luvuilla amerikkalainen suunnittelija Bill Curry onnistui vangitsemaan kyseisten vuosikymmenten ajan hengen ikonisilla valaisinmalleillaan, jotka heijastivat hänen upeaa ympäristöään, joka muuntui yksinkertaisiksi ja älykkäiksi ideoiksi, joilla oli selkeä visuaalinen tarina. Lisäksi Curryn monialainen tausta ja altistuminen elektroniikan ja ilmailu- ja avaruustekniikan huippukehitykselle antoivat hänelle kokemusta ja itseluottamusta teolliseen muotoiluun ja myöhemmin oman huonekaluyrityksen, Design Line Inc:n, perustamiseen vuonna 1962.
Curry kehitti uuden valaistusnormin, johon kuului teos, jossa jalusta, lamppu ja varjostin yhdistyivät yhdeksi orgaaniseksi muodoksi. Hän kehitti myös ensimmäisen "total look" -valaisimen muodon, jossa perinteinen kanta-lamppu-konsepti poistuu ja sen sijaan altistettua lamppua tutkitaan leikkisällä ja itsenäisellä tavalla. Tähän käsitteeseen perustuu myös yksi hänen ikonisimmista malleistaan. Stemlite-lamppuvalaisimelle on ominaista sen ohut runko ja ylimitoitettu opaalilasinen lampunvarjostin, jotka luovat harmonisen, ajattoman ja klassisen ilmeen, joka kestää sukupolvia. Sarjaan on kehitetty useita malleja eri väreissä ja materiaaleissa, joille kaikille on ominaista yksinkertainen yhdistelmä. Tämä "total look" oli välitön hitti, ja Stemlite-mallisto sai Industrial Design Magazinen palkinnon "Vuoden parhaat valaisimet", ja Yhdysvaltain kauppaministeriö esitteli Stemlite-mallistoa Neuvostoliitossa, Jugoslaviassa ja Irakissa täydellisinä esimerkkeinä amerikkalaisesta muotoilusta. Curry voitti yli 50 kansallista suunnittelupalkintoa, ja vuonna 1969 häntä kutsuttiin yhdeksi Kalifornian johtavista suunnittelijoista vain muutama vuosi ennen hänen kuolemaansa 43-vuotiaana. Hänen muotoiluperintönsä elää nykyään yhtenä amerikkalaisen avaruusajan muotoilun todellisista pioneereista.
Ikonisen Stemlite-sarjansa lisäksi Curry ehti suunnitella myös hienon Obello Portable Table Lamp vähän ennen kuolemaansa, eli hän ei koskaan ehtinyt nähdä sitä tuotannossa tai antaa sille nimeä. Obello on saanut inspiraationsa atomiajasta, avaruuskilvasta ja 1970-luvun Los Angelesin popkulttuurista, jotka kehittyivät lampun visuaaliseksi muodoksi. Tämä Obello-valaisin on ikoninen avaruusajan muotoilu, joka toimii sekä kodin sisällä että sen ulkopuolella vahvana statement-esineenä että toimivana valonlähteenä.
)
Bonderup & Thorup
Vuonna 1969 arkkitehdit Claus Bonderup ja Torsten Thorup valmistuivat Tanskan kuninkaallisen taideakatemian arkkitehtuurikouluista ja alkoivat työskennellä tanskalaisen arkkitehdin Henning Larsenin palveluksessa Kööpenhaminassa. Siitä lähtien arkkitehdit aloittivat yhteistyön, joka kesti suurimman osan heidän urastaan ja johti lukuisiin erinomaisiin suunnitelmiin.
Thorupin ja Bonderupin teoksille on ominaista niiden rehellinen ja klassinen yksinkertaisuus, jossa on kiinnitetty huomiota yksityiskohtiin ja laatuun, mikä näkyy erityisesti vuonna 1968 valmistuneessa teoksessa Puoliriipus. Mutta vasta 80-luvulla tuolloin myydyin tanskalainen muotoilu saavutti maailmanlaajuisen tunnettuuden ja ikonisen aseman, mikä teki siitä suosikin monissa eri sisätiloissa eri puolilla maailmaa.
Riippuvalaisin Semi on klassinen ja ainutlaatuinen muotoilu, jossa on erottuva kaareva, emaloitu metallinen varjostin, joka antaa hajavaloa, miellyttävää ja kartiomaista valoa, mikä tekee siitä ihanteellisen ruokapöydän yläpuolella tai keittiössä. Muodon keveyden, ainutlaatuisen ja ajattoman muotoilun sekä eri värien ja kokojen ansiosta Semi on erittäin monipuolinen malli, joka sopii täydellisesti kaikenlaisiin ympäristöihin sekä yksityisissä että julkisissa tiloissa.
)
Corsini & Millet
Barba Corsini oli johtava funktionalistinen arkkitehti, joka voitti useita kansainvälisiä palkintoja Barcelonan La Pedrera -rakennuksen suunnittelusta. Saksalainen arkkitehti Mies van der Rohe ja amerikkalainen arkkitehti Frank Lloyd Wright inspiroivat Corsinia suuresti. Espanjalaisen arkkitehdin persoonallista suunnittelutyyliä voidaan kuvailla osuvasti "voimakkaaksi yksinkertaisuudeksi", jota myös hänen Pedrera-mallistonsa edusti selvästi.
Lahjakas arkkitehti Joaquim Ruiz Millet perusti vuonna 1989 Barcelonaan Galeria H20 -gallerian, jossa hän toimi omistajana, kulttuuri-agitaattorina, näyttelyiden kuraattorina sekä kirjojen ja design-esineiden toimittajana. Vuonna 1991, kun La Pedreraa restauroitiin, hän löysi upean PD2-lattiavalaisimen kauneuden ja esti sen hävittämisen. Ruiz Millet halusi pelastaa Corsinin teokset ja tehdä niistä tunnetumpia ja helpommin yleisön saatavilla olevia. Tästä alkoi hänen yhteistyönsä Corsinin kanssa hänen La Pedreralle aikoinaan luomiensa alkuperäisten mallien uudistamiseksi.
)
Gabriella Crespi
Italialainen suunnittelija ja taiteilija Gabriella Crepsi olisi täyttänyt 100 vuotta vuonna 2022, ja GUBI juhlistaa tätä ottamalla Bohemian 72 -malliston tuotantoon 50 vuotta sen esittelyn jälkeen. Koko poikkeuksellisen uransa ajan hän onnistui vaihtamaan vaivattomasti Euroopan kuninkaallisten ja Hollywoodin jet setin välillä, jossa hänen kiistaton glamourinsa ja hienostuneisuutensa tekivät hänestä suunnittelija Valentinon muusan ja toivat Audrey Hepburnin, Gianni Versacen ja Hubert de Givenchyn hänen seurapiiriinsä. Crespin estetiikalle oli ominaista modernistisen toiminnallisuuden ja barokin välinen kaksijakoisuus sekä siirtyminen puhtaiden linjojen ja aistikkaiden kaarien välillä.
Bohemian 72 on elegantti, joustava ja hienostunut rottinkimallisto, joka heijastaa Crespin kiinnostusta veistoksellisiin muotoihin ja uteliaisuutta itämaisia kulttuureja kohtaan. Hänen elinaikanaan näitä eksklusiivisia teoksia valmistettiin vain yksityisasiakkaille, mutta nyt, 50 vuotta niiden ensiesittelyn jälkeen, GUBI on työskennellyt hänen alkuperäisten piirustustensa pohjalta ja herättänyt tämän poikkeuksellisen kokoelman ensimmäistä kertaa henkiin. Mallistoon kuuluu nojatuoli, kolmipaikkainen sohva, jakkara ja jalkalamppu - ja tämän ainutlaatuisen jalkalampun löydät täältä.
)
Louis Weisdorf
Vaikutusvaltaisimmista ja tunnetuimmista tanskalaisista arkkitehdeistä ja teollisista suunnittelijoista tulee luonnollisesti mieleen Louis Weisdorf. Weisdorf kutsui itseään monipuolisuuden asiantuntijaksi, mikä kuvaa osuvasti hänen ilmiömäistä ja merkittävää uraansa, johon kuului yhteistyö Kööpenhaminan Tivolin puutarhan kanssa, menestyksekäs arkkitehtitoimisto ja joukko poikkeuksellisia malleja, kuten Multi-Lite ja Turbo-riippuvalaisimet - ja nykyään useat hänen malleistaan ovat maailmankuuluja ja erittäin haluttuja keräilykohteita.
)
Robert Dudley Best
Sen lisäksi, että Robert Dudley Best oli maailman suurimman valaisinvalmistajan Best & Lloydin perijä, hän oli myös innokas muotoilun harrastaja, joka oli kiinnostunut rikkomaan teollisen ja taiteellisen hyödyn välisiä rajoja, ja tämä kiinnostus oli yhteistä myös hänen ystävälleen Walter Gropiukselle. Walter Gropius oli myös Bauhaus-liikkeen perustaja, joka valloitti Euroopan tiukkojen, puhtaiden linjojensa ja tyylinsä ansiosta, ja Dudley Best sai siitä paljon vaikutteita. Tänä aikana tehtiin myös ensimmäiset piirustukset ikonisesta Bestlite -mallista.
)
Space Copenhagen
Signe Bindslev Henriksen ja Peter Brundgaard Rützou perustivat vuonna 2005 muotoilustudio Space Copenhagenin, joka luo huonekaluja, valaisimia, hienostuneita esineitä ja taideinstallaatioita sekä koristetaidetta yksityiskoteihin, hotelleihin ja ravintoloihin eri puolille maailmaa. Suunnittelijakaksikon tavoitteena on luoda uusia tapoja tasapainottaa vastakohtia ja luoda kontrasteja, kuten klassista ja modernia, teollista ja orgaanista, veistoksellista ja minimalistista sekä valoa ja varjoa.
)
Gio Ponti
Italialainen arkkitehti, suunnittelija ja toimittaja Gio Ponti on tunnustettu yhdeksi 1900-luvun vaikutusvaltaisimmista visionääreistä. Ponti suunnitteli koko uransa ajan erilaisia huonekaluja ja tuotteita kaapeista, valaisimista ja tuoleista keramiikkaan, lasiesineisiin ja peileihin. Hän pystytti myös rakennuksia, kuten ikonisen Pirelli Tower -pilvenpiirtäjän Milanoon ja Denverin taidemuseon, joka rakennettiin 14 maassa. Hän edisti oman muotoilulehtensä Domusin kautta uteliaisuutta ja avoimuutta innovatiivista muotoilua kohtaan.
Pontin muotoiluun vaikutti suuresti motto "la dolce vita", jonka mukaan ihmiset voivat ympäröidä itsensä hyvällä muotoilulla ja nauttia elämästä täysillä. Tämä vilkas italialainen elämäntapa näkyy selvästi hänen portfoliossaan, joka inspiroi taiteilijoita ja suunnittelijoita pitkälle tulevaisuuteen. Nykyään monet hänen malleistaan päätyvät älykkäiden keräilijöiden käsiin, jotka haluavat lisätä sisustukseensa ripauksen italialaista estetiikkaa ja vaivatonta eleganssia.
Hänen hienoon valikoimaansa kuuluvat F. A. 33 -peilit, jotka suunniteltiin alun perin vuonna 1933 FontanaArte -valaisin-, lasi- ja peilivalmistajalle, jonka Ponti ja Pietro Chiesa olivat perustaneet muutamaa vuotta aiemmin. F. A. 33-peilillä on hieman kaareva muoto ja ikoninen ja ajaton ulkonäkö, joka tuo hienon ja tyylikkään lisän mihin tahansa sisustustyyliin.
)
Jacques Adnet
Ranskalainen arkkitehti ja art deco -modernisti Jacques Adnet oli ranskalaisen modernismin ikoni. Vuonna 1925 Salon d'Automne ja Les Expositions des Arts Decoratifs tunnustivat hänet yhdeksi lupaavimmista nuorista suunnittelijoista - ja vielä tänäkin päivänä hän on yksi arvostetuimmista ranskalaisista suunnittelijoista, jonka pysyviä ja innovatiivisia töitä etsitään edelleen. Koko uransa ajan Adnet oli aina yksi ensimmäisistä taiteilijoista, jotka ilmaisivat uusia suuntauksia, ja hän oli myös yksi ensimmäisistä suunnittelijoista, jotka yhdistivät nahkaa ja lasia huonekalun rakenteessa ja koristelussa - kuten myös Adnet-peiliensä kohdalla.
Vuonna 1950 Jacques Adnet solmi kumppanuuden kuuluisan ranskalaisen muotitalon kanssa, jota varten hän kehitti malliston hillittyjä mutta merkittäviä nahkapäällysteisiä huonekaluja ja asusteita. Hän suunnitteli tyylikkään ja omaleimaisen pyöreän nahkapeilin, jonka hienot yksityiskohdat tekevät siitä erityisen silmäänpistävän ja koristeellisen sisustuksessa. Ainutlaatuisen nahan ja kiillotetun messingin yksityiskohtien lisäksi Adnet-peiliä on saatavana erikokoisina sekä neliön että ympyrän muotoisina, ja jokainen niistä tuo veistoksellisuutta ja ajattomuutta eteiseen, makuuhuoneeseen tai kylpyhuoneeseen, jossa ne ovat erittäin koristeellisia.
)
Mathieu Matégot
Mathieu Matégot oli monipuolinen, itsenäinen ja itseoppinut unkarilainen muotoilija, arkkitehti ja taiteilija, joka vietti suurimman osan elämästään Pariisissa, jonne hän asettui vuonna 1931 valmistuttuaan Budapestin taide- ja arkkitehtuurikoulusta. Vuonna 1939 hän ilmoittautui vapaaehtoiseksi Ranskan armeijaan, minkä jälkeen häntä pidettiin vankina Saksassa, kunnes hän pakeni vuonna 1944. Sota-aikainen vankeus oli Matégot'n uran kannalta tärkeä ajanjakso, sillä täällä hän tutustui innovatiiviseen materiaaliin ja tekniikkaan, jonka hän nimesi Rigitulleksi ja josta tuli myöhemmin hänen töidensä tunnusomaisin piirre.
Hänet tunnetaan parhaiten tästä uraauurtavasta tekniikasta ja materiaalista, jonka hän myöhemmin patentoi ja lisäsi kaikkiin malleihinsa. Hän valmisti aina rajoitetun määrän tuotteita, vain enintään 400 kappaletta, ja tämä jatkui aina 1960-luvulle asti, jolloin Matégot lopetti yhtäkkiä tuotannon ja alkoi työskennellä kuvakudosten parissa, mitä hän jatkoi koko loppu-uransa ajan. Tekstiilien tapaan Rigitulle osasi myös taivuttaa, taittaa ja muovata antaakseen suunnittelemilleen huonekaluille läpinäkyvyyttä, painottomuutta ja kestävää nykyaikaisuutta.
)
Paavo Tynell
”Mies, joka valisti Suomea” - näin kutsuttiin suomalaista uraauurtavaa valosuunnittelijaa Pavvo Tynelliä hellävaraisesti. Tynell oli yksi Taito Oy:n perustajista, josta tuli Suomen ensimmäinen teollinen valaisimien valmistaja. Tynellistä tuli 1930- ja 40-luvuilla entistä näkyvämpi suunnittelija, joka teki yhteistyötä tunnetuimpien ja kuuluisimpien suomalaisten arkkitehtien kanssa, joista Alvar Aalto oli yksi merkittävimmistä. Tynellin yritys Taito Oy valmisti valaisimia Alvar Aallon suuriin projekteihin, kuten Paimion parantolaan ja Viipurin kirjastoon.
Tynell sai erityistä tunnustusta työstään New Yorkissa sijaitsevassa designstudiossa "the Finland House", jossa esiteltiin suomalaisten suunnittelijoiden ja käsityöläisten vaikuttavaa työtä. Hänen tyylikkäistä messinkimalleistaan tuli välittömästi menestys Pohjois-Amerikassa, ja hän alkoi luoda valaisinsuunnitelmia arvostetulle amerikkalaiselle Lightolier-yhtiölle. Tynell oli poikkeuksellinen käsityöläismestari, joka loi mallinsa perinteisestä estetiikasta, jossa oli moderni herkkyys ja jossa hän käytti runsaasti rei'itettyä ja kiillotettua messinkiä ensisijaisena materiaalina.
)
Greta M. Grossmann
Ruotsalainen muotoilun ikoni Greta M. Grossmann onnistui pitämään yllä 40 vuotta kestänyttä uraa sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa, jossa hän oli erittäin aktiivinen ja vaikutusvaltainen miesvaltaisessa muotoilumaailmassa. Hänellä oli monia vaikuttavia saavutuksia, jotka kaikki liittyivät teolliseen muotoiluun, sisustussuunnitteluun ja arkkitehtuuriin. Vuonna 1933 hän suoritti opintonsa Tukholman maineikkaassa Konstfackin taidelaitoksessa, minkä jälkeen hän muutti Los Angelesiin miehensä Billy Grossmanin kanssa. Täällä hän avasi paljon julkisuutta saaneen liikkeen Rodeo Drivelle, jossa hän oli yksi ensimmäisistä, joka toi modernin skandinaavisen estetiikan Etelä-Kaliforniaan. Hänen ainutlaatuinen lähestymistapansa ruotsalaiseen modernismiin oli heti menestys Los Angelesissa, eikä kestänyt kauan, ennen kuin hän oli kerännyt nimekkäiden asiakkaidensa joukon.
Kaikista muotoilun ja arkkitehtuurin saavutuksistaan huolimatta hänet tunnetaan parhaiten teollisista malleistaan, joista Gräshoppa-lattiavalaisin ja Cobra-pöytävalaisin ovat hänen tunnetuimpia töitään.