PH-LAMPUT


Taiteilija valon kanssa

Myös luminanssin siirtyminen näytöltä toiselle vaikuttaa harmoniselta. Näyttöjen koko ja sijainti määräytyivät häikäisyn vähentämisen, valon sijoittelun ja valonjakovaatimusten perusteella.

Alusta alkaen oli selvää, että konsepti oli erittäin joustava. Valaisimia oli saatavana monissa eri koossa, mutta myös erilaisilla alapinnan pintakäsittelyillä - joko valkoiseksi maalattu pinta, hopeoitu tai kullattu pinta.

Näillä erilaisilla alapinnoilla pyrittiin saamaan aikaan erilaisia valaistusvaihtoehtoja.

Kuvassa on kaksi erikokoista PH-pöytävalaisinta, messinkiä ja opaalilasia, jotka seisovat vierekkäin.

Poul Henningsen

Poul Henningsen kuvitteli, että ravintolan kävijät haluaisivat valon olevan lämmin ja kodikas, minkä vuoksi he käyttäisivät kullattua pintaa, kun taas sairaalassa tai hammaslääkärin vastaanotolla käytettäisiin valkoiseksi maalattua pintaa.

Ensimmäiset valaisimet valmistettiin metallivarjostimilla, mutta Poul Henningsen halusi valmistaa valaisimesta myös muunnoksen, jossa valonjakokaari olisi vähemmän alaspäin suuntautuvaa valoa. Tuloksena oli opaalilasista valmistettuja näyttöjä, joiden alapinta oli hiekkapuhallettu.\ Lasiseinien ansiosta 12 prosenttia valosta pääsi tunkeutumaan huoneeseen ja osallistumaan sen kokonaisvalaistukseen, mutta suurin osa valosta heijastui edelleen ulospäin ja alaspäin seinien mattapintaisesta alapinnasta.

Samat periaatteet, jotka koskivat mattapintaisia metalliesineitä, koskivat myös tätä uudenlaista näyttöä.

Lue lisää Poul Henningsenistä täältä ja tutustu hänen moniin lamppuihinsa.


PH-lamput - kuolematon klassikko

Tämä yhdistelmä oli hyvä, kun valaisin ripustettiin korkealle, mutta kun riipukset ripustettiin matalalle, sopi paremmin yhdistelmä, jossa oli suuri ylävarjostin ja sen jälkeen pienempi keski- ja alavarjostin.

Näin syntyivät PH 2/1 ja 3/2. PH 3 -varjostinjärjestelmä alkoi riippuvalaisimena, mutta pian valaisinta kehitettiin edelleen pöytä-, lattia- ja seinävalaisimeksi sekä muutamaksi suuremmaksi riippuvalaisimeksi.

Eri kokoja, materiaaleja, pintoja, värejä ja valonlähteitä käyttämällä on vuosien varrella syntynyt tuhansia erilaisia muunnelmia.


PH-valaisimet

PH-valaisimet suunniteltiin rationaaliseksi valaistusjärjestelmäksi, jossa varjostimien kokoa, materiaaleja ja pintoja voitiin yhdistellä suunnittelun perusteella.

Jokaisella ylimmällä näytön koolla on vastaava joukko keskimmäisiä ja alempia näyttöjä, joten näytön keskinäiset suhteet olivat suunnilleen 3:2:1. Alusta alkaen yksi perusmalleista oli PH 5/5.

Ensimmäinen numero ilmoitti yläseulan halkaisijan, ja vinoviivan jälkeinen numero osoitti, että keskimmäinen ja alempi seula olivat syntyneet kyseistä yläseulatyyppiä varten.

Tämä tarkoittaa sitä, että 5/5:n ylin näyttö oli halkaisijaltaan 50 cm, keskimmäinen näyttö 31 cm ja alempi näyttö 16,5 cm.


3-näytölliset valaisimet

Ennen 3-varjostinvalaisimien tuotantoa Poul Henningsen ja Louis Poulsen Lighting olivat tehneet yhteistyötä suunnitellessaan valaisimia Tanskan paviljonkiin Pariisin maailmannäyttelyssä vuonna 1925.

Kun Poul Henningsen suunnitteli valaisimia maailmannäyttelyyn, hän oli jo leikitellyt ajatuksella, että logaritminen spiraali voisi olla sopiva perusta uudelle varjostinmallille.

Diffuusin heijastuksen ja logaritmisesti kaartuvan varjostimen yhdistelmä antoi Poul Henningsenille mahdollisuuden hallita valaisimen häikäisyä ja varjostusta, sillä jokainen varjostin vähentää yhtä paljon valon määrää etäisyytensä vuoksi valonlähteestä.

Tässä kuvassa on klassinen valkoinen PH-riippuvalaisin metallista.

PH 3-2½ Vetolaite

PH 3-2½ Bollard kuuluu PH 3-sävyiseen valaisinperheeseen, ja PH 3-sävyisten valaisimien periaate luotiin muutaman hektisen kuukauden aikana talvella 1925-1926 Forumissa Kööpenhaminassa pidetyssä näyttelyssä.

Poul Henningsen sanoi uusista valaisimistaan vuonna 1926 seuraavaa: "PH-valaisimien todellinen innovaatio on tuottaa valoa, joka on sekä häikäisemätöntä että taloudellista. Häikäisemättömän valaisimen (epäsuora ja hyvin suojattu valo) luominen on helppoa, jos sallitaan jonkin verran valon tuhlaaminen, ja erittäin tehokkaiden valaisimien luominen on suhteellisen helppoa, jos jätetään huomiotta se, että ne ovat erittäin ärsyttäviä silmille (voimakas heijastuminen jne.), mutta taloudellisen ja häikäisemättömän valon luominen on taidetta."