Syntynyt: 24. lokakuuta 1903.\ Kuolema: 27. lokakuuta 1999.\ Tunnetut teokset: Potenssilamppu.\ Koulutus: Suunnittelija Tanskan muotoilukoulusta.
Hänen monialainen taiteensa ja arkkitehtuurinsa, johon kuului kaikkea huonekalusuunnittelusta suuriin hiihtokeskuksiin, nostivat hänet 20- ja 30-luvun lopun vallankumouksellisimpien suunnittelijoiden joukkoon ja tekivät hänestä yhden 20. vuosisadan vaikutusvaltaisimmista suunnittelijoista. Vaikka hän ei koskaan saavuttanut samanlaista tunnustusta kuin hänen kumppaninsa Le Corbusier ja Le Corbusier'n serkku Pierre Jeanneret, nämä kolme suunnittelijaa olivat kuin kolme sormea yhden käden sormella Le Corbusier'n studiossa - ja kun hän lopulta astui pois sveitsiläisen suunnittelijan varjosta, hän loi ainutlaatuisen, itsenäisen uran.
Charlotte Perriand syntyi Pariisissa räätälin ja ompelijattaren tyttärenä. Hän oli luonnonlahjakkuus piirtämisessä ja kirjoittautui nuorena École de L'Union Centrale des Arts Décoratifs -koristeiden keskuskouluun, jossa hän opiskeli huonekalusuunnittelua vuoteen 1925 asti ja jossa häntä opetti muun muassa art deco -legenda Henri Rapin.
Siksi häntä viehätti sveitsiläinen suunnittelija ja koristeiden tappaja Le Corbusier, joka ylpeänä totesi, että koti on kone, jossa eletään ja että arkkitehtuuri on asioiden järjestystä. Hän oli jäykkä ja johti jugendtaiteelle ominaista koristeellisuutta ja ylellisyyttä vastustavaa vastaliikettä.
Pian koulutuksen jälkeen Charlotte Perriand oli luonut Salon d'Automne -tapahtumaan vuonna 1927 näyttelyn Bar sous le Toit, joka koostui kiiltävästä alumiinista ja nikkelöidyistä esineistä, jotka muodostivat suuren baaritiskin, pöydät, hyllyt ja nahkatyynyillä varustetut tuolit. Näyttely viittasi koneaikakauteen, ja Perriandin metallien käyttö erotti hänet aikalaistensa rakkaudesta koristeellisiin ja käsintehtyihin puutuotteisiin - mutta vaikka näyttely oli menestys, hän ei ollut tyytyväinen. Charlotte Perriand halusi luoda tuotteita, jotka eivät olisi vain rikkaille vaan kaikille.
Perriand halusi kovasti työskennellä Le Corbusierin palveluksessa, koska hän oli lukenut tämän kirjoja, mutta kun hän haki samana vuonna työtä Le Corbusierin palveluksessa, hänet hylättiin Corbusierin itsensä kuuluisilla sanoilla: *"Me emme kirjaile tyynyjä täällä, rouva.""
Kun Le Corbusier vieraili Bar sous le Toitissa, hänelle kävi selväksi, että hän oli erehtynyt nuoresta ranskalaisesta naispuolisesta suunnittelijasta - ja Charlotte Perriandille tarjottiin töitä hänen studiossaan.
"Kuin kolme sormea yhdellä kädellä ", sanoi Charlotte Perriand itse yhteistyöstään sveitsiläisen suunnittelijan ja tämän serkun Pierre Jeanneret'n kanssa, ja nämä kolme työskentelivät tiiviisti yhdessä sekä luovasti että käytännössä. Perriand otti paljon muistiinpanoja sveitsiläiseltä mestarilta, mutta myös Le Corbusier oppi paljon Perriandilta. Hän jakoi Corbusierin ajatuksen, jonka mukaan valaisimet eivät ole koristeellisia elementtejä ilman syytä, vaan pikemminkin kodin toiminnallisia ja teknisiä välineitä: hyödyllisiä muotoja. Hän oli ehdottomasti arkkitehti ennen suunnittelijaa. Samaan aikaan hän oli kuitenkin suuri liikkeen puolestapuhuja, ja hänen huonekaluilleen on tyypillistä, että niissä on paljon liikkuvia niveliä.
Fantastinen esimerkki Perriandin piirustuksista "variksen", kuten Le Corbusier itseään kutsui, siipien alla on kaunis Applique Cylindrique -seinävalaisin. Le Vieux Matelot -vuoristomökkiinsä 1930-luvulla suunniteltu valaisin osoittaa hänen varhaista kiinnostustaan liikkuvia varjostimia kohtaan, mutta myös hänen varhaista ymmärrystään hyvästä valosta. Lamppu himmenee helposti näyttöä koskettamalla, ja valo voidaan suunnata juuri sinne, missä sitä tarvitaan.
Kun Charlotte Perriand astui Corbusier varjosta omalle menestyksekkäälle uralleen, kuten New York Times tuolloin kirjoitti, hän alkoi työskennellä Jean Prouvén kanssa. Prouvé, kuten Perriandkin, rakasti metallia - ja heidän yhteistyönsä on aistittavissa, kun tarkastelet sekä Perriandin että Prouvén valaisimia.
Sodan aikana he suunnittelivat kaksi parakkia ja huonekaluja tilapäisiin taloihin, mutta kun Ranska antautui akselivalloille vuonna 1940, Perriand matkusti Japaniin. Siellä hän toimi Japanin kauppa- ja teollisuusministeriön neuvonantajana. Sodan lopulla Perriand joutui lähtemään maanpakoon Vietnamiin, jossa hän opiskeli aasialaista puutyötä ja punontaa, mikä herätti hänessä kiinnostuksen ja sai hänet suuntaamaan katseensa jälleen luonnonmateriaaleihin.
Upea esimerkki Perriandin ja Jean Prouvén yhteistoiminta-ajalta on kaunis Potence Pivotante, joka edellisen esimerkin tavoin käyttää liikettä muotoilussaan. Perriand suunnitteli valaisimen vuonna 1939 juuri ennen maasta lähtöä - ja jos tunnet Jean Prouvén Potence-valaisimen, joka suunniteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1950, huomaat epäilemättä yhtäläisyyksiä näiden kahden valaisimen välillä - mutta Charlotte Perriandin versio on alkuperäinen.
Suuria, vaikuttavia hiihtokeskuksia, YK:n Kansainliiton rakennus ja Air Francen toimistot Lontoossa, Pariisissa ja Tokiossa. Nämä ovat vain joitakin niistä lippulaivoista, jotka Charlotte Perriand suunnitteli palattuaan Ranskaan. Hän työskenteli jälleen Jean Prouvén kanssa 1950-luvulla, ja Perriand ja Le Corbusier kohtasivat jälleen, kun Perriand suunnitteli ikonisen Unité D'habitation -rakennuksen keittiöt.
Charlotte Perriandin tuona aikana luoma upea valaisin oli valtavan kaunis Pivotante á Poser. Jälleen kerran liike on teema, joka näkyy koko valaisimessa, ja näyttämöverhon tavoin metallinen varjostin voidaan vetää sivuun paljastaen valonlähteen - valonlähteet olivat tyypillisiä myös Le Corbusier'n sisätiloissa tänä aikana - ja johtoa voidaan käyttää valaisimen kytkemiseen päälle ja pois päältä. Pienen muotonsa ansiosta voit helposti siirtää sitä ympäriinsä ja käyttää sitä missä haluat.
Charlotte Perriand jatkoi muotoilua koko loppuelämänsä ajan ja jätti jälkeensä laajan valikoiman huonekaluja, valaisimia ja rakennuksia.Olemme yrittäneet tarkastella hänen elämäänsä ylhäältä päin, mutta olemme raapaisseet vain pintaa. Hänestä voi lukea lisää muun muassa hänen omaelämäkerrassaan Une Vie de Création. Toivottavasti herätimme kiinnostuksesi.