"Kuvittele, että jokin niin yksinkertainen voi olla niin hienostunut ja sisältää niin paljon asennetta", Studio F.A. Porsche ja LIGHT-POINT kirjoittavat itse yhdessä luomistaan valaisimista - ja me jaamme hämmästyksen.
Kaksi oman alansa jättiläistä on pannut päänsä yhteen, ja tuloksena on valaistuksen hienoimpia muotoilutaideteoksia. Itävaltalainen studio F. A. Porsche tunnetaan tyylikkäästä muotoilustaan superyhteyksistä pilvenpiirtäjiin ja hiihtohisseistä pölynimureihin, ja tanskalainen LIGHT-POINT tunnetaan aina innovatiivisista valaisimistaan, jotka ovat leimanneet kansainvälisiä valaisinmarkkinoita vuodesta 1995 lähtien.
Porsche, Ferry, Butzi. Ferdinand Porschen klaanin kolme sukupolvea, jotka kaikki ovat vaikuttaneet maailmaan sellaisena kuin me sen nykyään tunnemme. Jos tiedät autoista jotain, Porsche kuulostaa tutulta - ja kyllä, kyse on tästä perheestä.
Ferdinand Porsche vanhempi (1875-1951) oli itävaltalaissyntyinen autoinsinööri, joka tunnetaan Porsche AG:n perustajana sekä Volkswagen Beetle-, Mercedes-Benz SS/SSK- ja ensimmäisen Lohner-Porsche-hybridiauton sekä Panzer VIII Maus -panssarivaunun ja Elefant-panssarivaunun suunnittelijana.
Ferdinand Porschen (1909 - 1998) toinen sukupolvi, joka tunnettiin myös nimellä Ferry Porsche, oli myös autoinsinööri ja seurasi isänsä jalanjälkiä. Sodan jälkeen, kun Porsche vanhempi oli vangittuna Ranskassa, Ferry Porsche johti perheyritystä ja jätti jälkensä Porsche-automerkkiin sellaisena kuin me sen nykyään tunnemme. Hän otti yrityksen haltuunsa isältään ja naulasi valmistajan urheilu- ja kilpa-ajo-ominaisuudet seitsemän tuuman naulalla; hän varmisti Porschen osallistumisen muun muassa Le Mansin, Korsikan ja Monte Carlon ralliin. Vuonna 1966 Ferry Porsche juhli 100 000:tta autoaan: koskaan aikaisemmin historiassa urheiluautojen valmistaja ei ollut saavuttanut näin suurta myyntimenestystä.
Butzi, jonka siviilinimi oli Ferdinand Alexander Porsche, oli kolmas sukupolvi, joka seurasi isänsä ja isoisänsä jalanjälkiä - vaikka hän työskenteli Porschella, hän oli paljon enemmän kiinnostunut estetiikasta kuin tekniikasta. Se ei kuitenkaan estänyt häntä työskentelemästä perheyrityksessä varhaisvuosinaan - eikä se estänyt häntä suunnittelemasta kaikkien aikojen tunnetuinta Porschea: Porsche 911:ää.
Vielä vaikuttavampaa on se, että hän oli vasta parikymppinen suunnitellessaan ikonisen auton, joka on yhä tuotannossa ja joka äänestettiin Car of the Century -lehdessä vuosisadan viidenneksi vaikutusvaltaisimmaksi autoksi - ja hänen isoisänsä VW Beetle sijoittui neljänneksi. Butzi lähti Porschelta vuonna 1972 ja perusti Studio F. A. Porschen, muotoilukonsulttiyrityksen, joka on suunnitellut kaikkea YK:n armeijalle tarkoitetuista kelloista superyahteihin, pilvenpiirtäjiin, pölynimureihin ja kyniin. Â
Vaikka Butzi jätti meidät vuonna 2012, Studio F. A. Porsche perustuu edelleen Ferdinand Alexander Porschen lähestymistapaan suunnitteluun. "Muotoilu ei ole muotia", hän sanoi aina, ja hän uskoi, että me kaikki haluamme jättää jälkeemme jotain, josta meidät muistetaan. Siksi hänelle oli aina tärkeää luoda malleja, joissa toiminnallisuus on etusijalla. Butzin sanotaan mullistaneen insinöörien ja suunnittelijoiden yhteistyön.
25 vuoden kokemus, valtava ja laaja valikoima ja valikoima, joka on saatavilla kaupoissa yli 50 eri maassa. Ronni Gol ei ole mikään noviisi valaistuksen alalla - ja sen jälkeen kun hän perusti LIGHT-POINTin, tanskalainen yritys on ollut vertaansa vailla olevan innovaation ja estetiikan matkalla.
LIGHT-POINT on tunnettu toiminnallisuudesta ja suunnittelusta, joka perustuu tarkoitukseen ja toimintaan - ja se on tunnettu rakentamisen laadusta, joka takaa, että LIGHT-POINT-tuotteet kestävät vuosia. Siksi LIGHT-POINT muistuttaa Butzin isän ja isoisän yritystä enemmän kuin luulisi.
Asiantuntemus ja kokemus valaisinsuunnittelusta tekevät LIGHT-POINTista täydellisen kumppanin itävaltalaiselle muotoiluyritykselle, joten Studio F. A. Porschen ja LIGHT-POINTin yhteistyö on yksi tämän vuoden jännittävimmistä asioista.