Syntynyt: 1926.\ Kuolema: 5. syyskuuta 1998.\ Kuuluisat teokset: Kukkaruukkuvalaisin, VP Globe -riippuvalaisin, Panthella-valaisin, Topan-valaisin, Tivoli-tuoli ja Verner Panton -tuoli.\ Koulutus: Arkkitehti.
Verner Pantonilla oli läheiset suhteet moniin aikansa merkittävimpiin tanskalaisiin suunnittelijoihin. Kööpenhaminan taideakatemiassa häntä oli opettanut Poul Henningsen, ja valmistuttuaan hän työskenteli Tanskan suurimpiin arkkitehteihin kuuluvan Arne Jacobsen palveluksessa. Pantonilla oli myös ystävyyssuhde suunnittelija-käsityöläisen Hans J. Wegner kanssa. Siinä missä Wegner oli kuuluisa kyvystään modernisoida klassisia tanskalaisia teak-tuoleja, Pantonin intohimona oli kokeilla muovia ja muita nopeita, keinotekoisia materiaaleja, joista voitiin luoda pop-taiteen värikkäitä ja geometrisia muotoja.
Tanskan kuninkaallisessa taideakatemiassa Panton tapasi Poul Henningsenin, joka innoitti häntä suunnittelemaan tuotteita. Vuonna 1950 Panton meni naimisiin Henningsenin tytärpuolen Tove Kempin kanssa, mutta he erosivat pian sen jälkeen. Arne Jacobsen oli Pantonille yhtä tärkeä yhteistyökumppani, ja he tekivät yhdessä kuuluisan Ant-tuolin.
Verner Panton sai ahkeran elämänsä aikana useita muotoilupalkintoja. Tärkeimpiä olivat:
Kun Panton tuli tunnetuksi visionäärisenä suunnittelijana, hänellä oli varaa kokeilla. Hän kehitti ensimmäiset puhallettavat huonekalut, jotka oli valmistettu läpinäkyvästä muovikalvosta, ja hän loi myös "täydellisen ympäristön" Astoria-hotelliin Trondheimissa, Norjassa, jossa seinät olivat lattioita ja katot op-taiteen inspiroimaa kuviota samanvärisin variaatioin. Tämä oli esiaste myöhemmille, fantastisemmille "kokonaisympäristöille", jotka Panton loi Hampurin pääkonttoriin Spiegeliin vuonna 1969 Visiona II -näyttelyä varten.
Vaikka Panton voitti 1970-luvulla lukuisia palkintoja, hän menetti vähitellen paikkansa muotoilun keskiössä. Vietnamin jälkeisellä kyynisellä aikakaudella politisoituneet suunnittelijat näyttivät silmiinpistävämmiltä kuin Pantonin leikkisän optimistinen usko popiin ja teknologiaan.
Mutta 1990-luvun puolivälissä, kun 1900-luvun puolivälin modernismista yleensä - ja erityisesti Verner Pantonista - tuli jälleen muotia, graafinen suunnittelija Peter Saville valitsi Shell-valaisimen paljon kuvatun lontoolaisen Mayfairin asuntonsa keskipisteeksi. Vastaavasti vuonna 1995 ilmestyneessä British Voguen numerossa esiteltiin alaston Kate Moss Pantonin tuolilla.
Panton voitti vielä lisää palkintoja, ja hänen 1960-luvulla tekemänsä mallit otettiin uudelleen tuotantoon. Hänet kutsuttiin suunnittelemaan näyttely Koldingin Trapholdt-museoon, ja näyttely avattiin suunnitelmien mukaan 17. syyskuuta 1998, mutta valitettavasti Verner Panton kuoli 12 päivää aikaisemmin.